BMW M2 CS – Kjøreglede på boks

BMW M2 CS har nylig fått en etterfølger i den nye generasjonen BMW M2, som er både større og betydelig tyngre. Likevel beholder M2 CS sin status som den mest engasjerende bilen å kjøre i BMWs M-serie, noe vi helhjertet kan bekrefte. Selv om dens større søsken – som M3, M4 og M5 – kan skilte med kraftigere motorer og raskere akselerasjon fra 0–100 km/t, er det M2 CS som virkelig leverer kjøreglede. Med motoren plassert foran og drift på bakhjulene, er den en mester på vått eller glatt føre, der det er enkelt å slippe ut hekken og kontrollere den med presisjon.

Spesifikasjoner og Fakta

M2 CS tar det beste fra BMWs racingarv og pakker det inn i en kompakt, men brutal ytelsespakke.

Motor og Ytelse

  • Motor: 3,0-liters twin-turbo rekkesekser (S55)
  • Effekt: 450 hk ved 6.250 o/min
  • Dreiemoment: 550 Nm fra 2.350–5.500 o/min
  • Gir: 6-trinns manuell eller 7-trinns dobbelclutch
  • 0–100 km/t: 4,0 sekunder (DCT)
  • Toppfart: 280 km/t (med M Driver’s Package)

Dimensjoner og Vekt

  • Lengde: 4.465 mm
  • Bredde: 1.855 mm
  • Høyde: 1.410 mm
  • Akselavstand: 2.693 mm
  • Vekt: 1.550 kg (DIN-vekt)

Chassis og Ytelse på Veien

BMW M2 CS er ikke bare morsom å kjøre – den er teknisk avansert og utrolig presis. CS-modellen forbedrer M2 Competition med:

  • Justerbart M-adaptive chassis, som gir utmerket balanse mellom vei- og banekjøring.
  • Karbonfiberkomponenter (panser, tak og aerodynamiske detaljer), som reduserer vekt og senker tyngdepunktet.
  • Forbedrede bremser, med valgfri karbon-keramiske skiver.

På banen eller svingete veier leverer M2 CS en respons og følelse som er vanskelig å matche. Den direkte styringen, stive karosseriet og bakhjulsdriften gir en opplevelse som er både intuitiv og spennende.